Sajad õpilased lahendasid Mustamäe riigigümnaasiumis ühiskonna ees seisvad probleeme

Copy
Mustamäe riigigümnaasium.
Mustamäe riigigümnaasium. Foto: Riho Kirss

Tallinnas toimus esmaspäeval Mustamäe riigigümnaasiumis (MURG) ülekooliline ettevõtluspäev, mis tõi kokku 350 uuendusmeelset 10. klassi õpilast, kes mentorite suunamise ja sisukate töötubade abil oma lennukad ideed paberile vormisid.

Kümnendikud tegid läbi Wise’i ettevõtluskooli toote ehitamise töötoa, kus mõeldi gruppides välja mõnd ühiskondlikku kitsaskohta lahendav toode või teenus. Noored valisid ühe spetsiifilise probleemi kolme laiema teema seast, milleks oli taaskasutus, linnatransport ja tervislik eluviis, ning päeva jooksul töötasid sellele välja lahenduse või leevenduse, mis ühtlasi on kasulik kogu ühiskonnale. Toote ehitamisele läheneti samm-sammult ja praktiliselt, alates probleemi selgest sõnastamisest kuni valmis prototüübi esitlemiseni.

Ideid oli palju

Õpilaste loodud lahendused varieerusid alates praktilistest füüsilistest toodetest kuni omanäoliste äppideni, mis peegeldasid noorte mitmekülgseid oskusi ja uuenduslikku mõtlemist. Ideid leidus alates vesinikul töötavatest laevadest ja snäkkidest, mis pakuvad soodsat ja tervislikumat alternatiivi kartulikrõpsudele, kuni silikoonist lisataldadeni kooli põrandate puhtana hoidmiseks ja vanametalli jõusaalivarustuseks ümbertöötlemiseni. Paljud ideed olid seotud tehnoloogiliste lahendustega ning peegeldasid digitoodete järjest suuremat tähtsust meie igapäevaelus. Pakuti välja spordi- ja liikumisrakendusi, mis julgustavad lapsi rohkem liikuma ja aitavad võidelda ülekaaluga, nutikaid toiduvalmistamise abivahendeid neile, kes ei tea, mida õhtusöögiks valmistada, ning heaolu- ja vaimse tervise rakendusi, kust keerulisel hetkel nõu küsida.

Palju lahendusi loodi ühistranspordi süsteemi uuendamiseks. Näiteks prototüübiti praktiline äpp, mis koondab reisiplaneerija, sõidugraafiku, pileti ja muud funktsionaalsused, mida tavaliselt peab eraldi rakendustest otsima või füüsiliste kaartide abil kasutama. Linnast väljas elavate noorte mure, kui harva sõidugraafikuga maaliinibuss peatusest mööda sõidab, lahendamiseks mõeldi välja nupuvajutusega märgutulesüsteem, tänu millele näeb bussijuht juba eemalt, et peatuses on ootajaid. Transporditeemale läheneti ka mängulisemalt ning üks grupp lõi lauamängu, kus mängijate eesmärk on oma mängitava transpordiliigi levikuala Euroopa linnades laiendada. Idee võlus mentoreid huvitava lähenemise ja väga head eeltööd tehtud hinnastuse ja firma loomise protsessiga.

Wise tõi kohale mentorid

Wise’ist oli kohal 12 mentorit, kes kuulasid noorte ideid ja andsid neile otse tehnoloogiamaailmast julgustavat tagasisidet. Lisaks tutvustati noortele Junior Achievement Eesti õpilasfirmaprogrammi, mida ilmestas oma praktilise kogemusega möödunud aastal õpilasfirma PELA kaasasutanud Patrik Roostfeldt.

Riigikooli uus paindlik vahenädalate süsteem ning õpiteedele suunatud õppekava võimaldab uusi loomingulisi viise, kuidas noortele praktilisi ja kasulikke oskusi anda. «Kooli ülesanne on noori tulevikuks võimalikult hästi ette valmistada ning näeme, et teatud oskustele, nagu ettevõtlik meelelaad, oskus selgelt probleeme identifitseerida ja selle kaudu neid lahendada, ning loomulikult sujuv tulemuslik tiimitöö, tuleks täna palju rohkem rõhku panna,» ütles MURGi õppejuht Karmen Kisel. «Need oskused toetavad noori nii täna koolipingis kui ka tulevikus karjääriteel ning oleme tänulikud Wise’ile, et nad meie ettevõtluspäevale nii laialdaselt panustasid,» lisas Kisel.

Wise’i ettevõtluskooli mentori Kaspar Geringi sõnul on sütitav näha noorte julgust ja ambitsiooni. «Oli suurepärane näha, kui loovad on keskkooli õpilased, lähenedes probleemide lahendamisele värske pilguga. Ettevõtluse põhitõdesid on äärmiselt oluline õppida juba varases eas ning praktilised töötoad annavad noortele hindamatu kogemuse hilisemaks eluks, olenemata, kas tulevikus tegutsetakse ettevõtluses või mõnel muul alal. Wise’i töötoa eesmärk on inspireerida ja motiveerida, et noored näeksid probleemide asemel lahendusi ja tunneksid, et nende probleemidega tegelemine, millega nad ise ja nende lähedased oma igapäevaelus kokku puutuvad, on nende enda kätes.»

Tagasi üles